Välkommen till SoiSixten
-Boende i Thailand-Billiga flygstolar till Thailand-Välkommen in och diskutera!!
Aktuellt datum och tid: 07 sep 2010, 12:59
Din guide till Thailand!

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande

Diamantmedlem
Diamantmedlem

Inläggsrubrik: Re: pattaya i sebtember
InläggPostat: 31 jul 2010, 07:02 
DimDim skrev:
Glegolo skrev:
Nä nu skall jag kolla växlingskurserna på:
Mastercard och XE.com och jämföra med
NORDEA, och glädjas
Glegolo

Rätta mig gärna om jag har fel men när jag tog ut på gula banken med mitt mastercard så fick jag en skit dålig kurs!! Kom typ upp ett fönster i automaten som visade kursen som då var kass!

Detär ju svårt att rätta dig. Du har ju de facto tagit ut och fått en skitdålig kurs. vad som hände. Detta kan säkert de mer kluriga gubbarna på forumet svara på, men en fundering kan vara att just GULA BANKEN kanske är en skitbank att ta ut på???

Alla de andra bankerna: Gong Thep, Gong thai, Kasikorn samt Siam (Siam är sämst kurs annars) alla varit knutna till VISA och jag har fått den kurs som NORDEA (Min svenska bank och också kortutställaren) erbjuder.

men vänta lite, du får säkert ett bättre svar av andra här.

Lycka till med att hitta rätt bank.

Glegolo :banghead: :banghead: :banghead:

WWW.GLEGOLO.BLOGGSPACE.SE

Diamantmedlem
Diamantmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 31 jul 2010, 18:24 
Är det inte så att gula bankerna inte har någon avgift men däremot en dålig växlingskurs. Att hitta rätt bank är en mysterium som förhoppningsvis någon annan tycker är lättare :headbang:

Bronsmedlem
Bronsmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 31 jul 2010, 18:34 
zetterberg88 skrev:
Är det inte så att gula bankerna inte har någon avgift men däremot en dålig växlingskurs. Att hitta rätt bank är en mysterium som förhoppningsvis någon annan tycker är lättare :headbang:

Dom har ingen sämre kurs med VISA iaf. VISA har egen kurs som men kan kolla här:
http://corporate.visa.com/pd/consumer_s ... _rates.jsp

Diamantmedlem
Diamantmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 31 jul 2010, 21:28 
Okej då var det inte därför iaf, men rent generellt så har ju visa mycket sämre kurs än mastercard.

Diamantmedlem
Diamantmedlem

InläggPostat: 01 aug 2010, 02:52 
DimDim skrev:
zetterberg88 skrev:

Dom har ingen sämre kurs med VISA iaf. VISA har egen kurs som men kan kolla här:

Dimdim,, VISA har en egen kurs, ja det trodde jag också. har berättat om detta tidigare.
jag har NORDEA, de utfärdade mitt VISA-kort. I reglerna på deras hemsida, så står det svart på vitt att växlingskurserna för kortet är NORDEAS kurser och inget annat. Så jag får INTE VISAS kurser på mitt VISAKORT utfärdat av NORDEA.

Glegolo

WWW.GLEGOLO.BLOGGSPACE.SE

Bronsmedlem
Bronsmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 01 aug 2010, 06:24 
Glegolo skrev:
DimDim skrev:
zetterberg88 skrev:

Dimdim,, VISA har en egen kurs, ja det trodde jag också. har berättat om detta tidigare.
jag har NORDEA, de utfärdade mitt VISA-kort. I reglerna på deras hemsida, så står det svart på vitt att växlingskurserna för kortet är NORDEAS kurser och inget annat. Så jag får INTE VISAS kurser på mitt VISAKORT utfärdat av NORDEA.

Glegolo

Jag har Googlat utan att hitta denna informationen. Enligt min information så får man VISAS kurs + ett valutapåslag på 1.48% och den sedvanliga uttags avgiften på 40kr. Skicka gärna en länk där du hittat denna information om Nordea. Sen så hittade jag ett inlägg som var intressant på ett annat forum där dom diskuterar den dåliga kursen som man kan få med ICA kortet på den gula banken!

Citat:

Re: Skandia banken - billigaste lösningen?

Inläggav Spiritfish » 21 jan 2010 11:36
Jag vart rånad idag på 731 SEK!

Skulle ta ut 40,000 bath från mitt ICA konto, gick som vanligt ner till min thai bank som är Krungsri(den gula banken). Knappade in koden och uttag 20,000 bath. Då fick jag upp en ny ruta som jag aldrig sett förut där det stod exakt vilken kurs och hur mycket dom skulle dra från min svenska bank i SEK. Vad bra service tänkte jag för mig själv. Funderade inte så mycket på vad det var för kurs och belopp och tryckte på accept. Gjorde om transaktionen och då började jag fundera på vad det egentligen stod. Och det var något liknande som att man använde sig av Krungris valutväxling och om man accepterade det eller inte. Men då var det redan försent, hade tagit ut 40,000 THB redan. Men bara för att testa hur jävla dålig kurs man fick tog jag ut 20,000 THB och valde nej. Sedan kollade jag mitt kontudrag över internet.

Om man lät Krungsri sköta växlingen så drog dom -4 694,53 SEK per uttag och om man valde nej så drog dom -4 329,00 SEK. Ganska självklart att man inte ska acceptera det men är man snabb som jag var och inte läser igenom det ordentligt tror jag det är lätt hänt att man trycker på accept. Jävligt sniket av Krungsri allifall, nästan så jag ska byta thai bank av ren princip.

P.S. När jag använde mitt Mastercard i den gula banken så såg jag aldrig att man kunde välja! Skall kolla noga på detta vid nästa uttagstillfälle!! :banghead:

Diamantmedlem
Diamantmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 02 aug 2010, 07:34 
Ska man ha en svensk bank tror jag fortfarande på ICAs mastercard kort, om man använder sig av kortets egna valutaväxlingskurs!

Man ska passa sig för vad man accepterar det gäller inte bara vid transaktioner utan allting :binky:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme