Glegolo skrev:
DimDim skrev:
zetterberg88 skrev:
Är det inte så att gula bankerna inte har någon avgift men däremot en dålig växlingskurs. Att hitta rätt bank är en mysterium som förhoppningsvis någon annan tycker är lättare

Dom har ingen sämre kurs med VISA iaf. VISA har egen kurs som men kan kolla här:
http://corporate.visa.com/pd/consumer_s ... _rates.jspDimdim,, VISA har en egen kurs, ja det trodde jag också. har berättat om detta tidigare.
jag har NORDEA, de utfärdade mitt VISA-kort. I reglerna på deras hemsida, så står det svart på vitt att växlingskurserna för kortet är NORDEAS kurser och inget annat. Så jag får INTE VISAS kurser på mitt VISAKORT utfärdat av NORDEA.
Glegolo
Jag har Googlat utan att hitta denna informationen. Enligt min information så får man VISAS kurs + ett valutapåslag på 1.48% och den sedvanliga uttags avgiften på 40kr. Skicka gärna en länk där du hittat denna information om Nordea. Sen så hittade jag ett inlägg som var intressant på ett annat forum där dom diskuterar den dåliga kursen som man kan få med ICA kortet på den gula banken!
Citat:
Re: Skandia banken - billigaste lösningen?
Inläggav Spiritfish » 21 jan 2010 11:36
Jag vart rånad idag på 731 SEK!
Skulle ta ut 40,000 bath från mitt ICA konto, gick som vanligt ner till min thai bank som är Krungsri(den gula banken). Knappade in koden och uttag 20,000 bath. Då fick jag upp en ny ruta som jag aldrig sett förut där det stod exakt vilken kurs och hur mycket dom skulle dra från min svenska bank i SEK. Vad bra service tänkte jag för mig själv. Funderade inte så mycket på vad det var för kurs och belopp och tryckte på accept. Gjorde om transaktionen och då började jag fundera på vad det egentligen stod. Och det var något liknande som att man använde sig av Krungris valutväxling och om man accepterade det eller inte. Men då var det redan försent, hade tagit ut 40,000 THB redan. Men bara för att testa hur jävla dålig kurs man fick tog jag ut 20,000 THB och valde nej. Sedan kollade jag mitt kontudrag över internet.
Om man lät Krungsri sköta växlingen så drog dom -4 694,53 SEK per uttag och om man valde nej så drog dom -4 329,00 SEK. Ganska självklart att man inte ska acceptera det men är man snabb som jag var och inte läser igenom det ordentligt tror jag det är lätt hänt att man trycker på accept. Jävligt sniket av Krungsri allifall, nästan så jag ska byta thai bank av ren princip.
P.S. När jag använde mitt Mastercard i den gula banken så såg jag aldrig att man kunde välja! Skall kolla noga på detta vid nästa uttagstillfälle!!