Välkommen till SoiSixten
-Boende i Thailand-Billiga flygstolar till Thailand-Välkommen in och diskutera!!
Aktuellt datum och tid: 10 dec 2018, 13:43
Bangkok.nu

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande

Silvermedlem
Silvermedlem

Användarvisningsbild

Inläggsrubrik: Re: La Chiquitas 75 000 Bahts Tävling!!!
InläggPostat: 25 sep 2008, 10:48 
[quote="Rocky"]Vill inte verka negativ men tävlingen och dess förklaring
var nog lite väl komplicerat.

Rocky[/quote]

Jo, jag vet det. Det blev åt skogen för mycket jidder och för lite enkla förklaringar. Men det fungerade ju med gissningar också :-)

Silvermedlem
Silvermedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 25 sep 2008, 11:31 
[quote="jlh66"]Det känns nästan som att jag får börja med och be om ursäkt för att jag var så dum att jag vann tävlingen,,,,Jag trodde att det gick ut på att försöka värdera dessa ställen och hade inte en tanke på att dessa finns på annons på internet,Jag gjorde min bedömning och utgick med mina svar från den info som fanns att tillgå på den sida jag hittade tävlingen.Jag ber om ursäkt att jag råkade ha mest rätt.och om du tycker att jag är en oförtjänt vinnare av tävlingen så stryk mig ur protokollet.mvh jocke[/quote]

Haha, det är klart att det i botten handlar om värdering. Här handlade det mera om att försöka förstå lite av vad mäklarna går ut med och lite varför de höjer vissa verksamheter till skyarna och sätter stora prislappar.

Vissa av siffrorna kan man enkelt se att det är rena lögner från mäklarnas eller säljarnas sida, framförallt förekommer det på omsättning och uppgiven vinst. De har bland annat satt in kostnader för hyra och löner som överstiger omsättningen och ändå lyckas uppge en vinst... Det är otroligt amatörmässigt och okunnigt eller kanske slappt av mäklarna att släppa ut såna siffror. Det borde ju finnas någon på mäklarfirman som kan någonting mer än att snacka och de skulle enkelt kunna göra ett excelblad eller formulär som man fyller i när man ska sälja en verksamhet som avslöjar en del orimligheter direkt.

En riktig värdering av verksamheterna skulle sannolikt inte ge samma resultat som den informationen som finns i utbudet. Men det var den enda information som jag hade som kunde verifieras. Kanske din värdering är mycket bättre än den raden som är utannonserad. Sen är det ju så att om man misslyckas pricka en verksamhet så blir alla andra förskjutna och felplacerade, det gör det extremt svårt att pricka in alla exakt rätt.

Det finns inga ovärdiga eller oförtjänta vinnare! Jag kan också tillägga att du hade få verksamheter som hamnat totalt fel. De flesta ligger i närheten av det annonserade värdet. Du är med andra ord en mycket värdig vinnare!

Vad gäller telefonnummer till mig så kan du ta en titt strax nedan här i min signatur, eller på min hemsida :-)

Silvermedlem
Silvermedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 25 sep 2008, 11:42 
hmm, min signatur har försvunnit...

Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen...
wickeh@hotmail.com
http://www.guesthouse-thailand.se

Stjärnmedlem
Stjärnmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 27 sep 2008, 22:28 
Vill gratulera vinnaren!!!

Stjärnmedlem
Stjärnmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 28 sep 2008, 18:48 
[quote="Kilo"]Vill gratulera vinnaren!!![/quote]

vinnarna eller bara en av dom i så fall vilken

Stjärnmedlem
Stjärnmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 28 sep 2008, 19:31 
[quote="buckling"][quote="Kilo"]Vill gratulera vinnaren!!![/quote]

vinnarna eller bara en av dom i så fall vilken[/quote]

Hmm vinnarna menar jag juh, tack för rättelsen

Stjärnmedlem
Stjärnmedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 28 sep 2008, 19:55 
[quote="Kilo"][quote="buckling"][quote="Kilo"]Vill gratulera vinnaren!!![/quote]

vinnarna eller bara en av dom i så fall vilken[/quote]

Hmm vinnarna menar jag juh, tack för rättelsen[/quote]

ok tack så mkt

InläggPostat: 30 sep 2008, 15:36 
[quote="Kilo"]Vill gratulera vinnaren!!![/quote]

Tackar för det :-)

InläggPostat: 30 sep 2008, 15:53 
[quote="jlh66"][quote="Kilo"]Vill gratulera vinnaren!!![/quote]

Tackar för det :-)[/quote]

Jag vill även tillägga att jag blev lite snopen över att jag vann,och att jag bara hade 3rätt.
Tänkte nog lite på att Wickeh-Håkan blev nog ganska besviken att en snubbe som bara har 3rätt vinner tävlingen.
Men jag är glad att jag vann och tycker att priset är mycket generöst.Tack till Håkan :-)

Silvermedlem
Silvermedlem

Användarvisningsbild

InläggPostat: 28 nov 2008, 17:38 
Här kommer några kommentarer omkring köpvärderingen av verksamheter och jag kommer att använda uppgifter från tävlingen för att förklara om någon är intresserad. Jag har också gått igenom de verksamheter som är till salu nu och inget har egentligen förändrats förutom att de flesta verksamheterna är sålda och att priserna ser ut att ha gått upp lite.

Har ni funderingar kring att köpa och driva verksamhet här så ska ni läsa vidare.

OMSÄTTNING, LÖNER OCH RESULTAT
Är den komponent i tabellen som har minst betydelse för att bestämma värdet på en verksamhet utifrån försäljningsannonser. Av 15 verksamheter när tävlingen startade var det nio som man direkt kan se att de uppgivna siffrorna är felaktiga och/eller falska.

LÄGE
Läget i sig är svårt att värdera, avgörande för läget är egentligen vilken kundgrupp man tänker vända sig till. Men generellt kan man säga att ett eftertraktat område kostar betydligt mer än ett i utkanterna av Pattaya och några års kontrakt på att få ha verksamheten i närhet till det mesta är värt någon eller några miljoner.

BYGGNAD: RUM, YTA, VÅNINGSYTA, EXTRARUM
Antalet rum, totala ytan och våningsytan är viktiga och helt avgörande för om man kan få tillräckligt med intäkter för att kunna leva på verksamheten. I en fastighet med tre våningar så har man möjlighet att inrymma ungefär 80% flera rum på 130 kvadrat jämfört med 90 kvadratmeters våningsyta. Våningsytan är i de flesta fall viktigare för verksamheten än den totala ytan.

KONTRAKT, HYRA, KONTRAKTSTID
Oavsett läge krävs det ett mycket bra koncept och erfarenhet för att överleva med omkostnader på mer än 150 000 baht per månad. Omkostnader under 100 000 per månad är absolut att rekommendera för att överleva de två första åren och för att klara sig över tillfälliga nedgångar på längre sikt. Med en hyra på mer än 60 000 Baht så blir det mycket svårt att komma ner under 100 000 baht i omkostnader per månad.

Stjärnmedlem
Stjärnmedlem

InläggPostat: 11 maj 2009, 13:20 
Denna tråden är väl inte aktuell längre då rörelsen är nedlagd ?

InläggPostat: 05 nov 2010, 19:54 
[quote="Whiplash"]Denna tråden är väl inte aktuell längre då rörelsen är nedlagd ?[/quote]
Nää,vinnarna vart blåsta på vinsten

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme